30.9.2024
Lataa raportti
tästä (pdf 2,9 Mt, 41 sivua)
Raportissa käydään läpi viiden ELY-keskuksen alueelta
kahdeksan ELYn antamaa vastausta metsänkäyttöilmoituksiin,
jotka ovat kohdistuneet alueisiin, joilta on tehty
liito-oravahavaintoja. Tapauksista neljä on Pirkanmaalta ja
yksi Hämeestä, Uudenmaalta, Etelä-Savosta ja Kaakkois-Suomesta
kustakin. ELYt antavat satoja tällaisia vastauksia vuosittain.
Tapaukset on valittu paljon suuremmasta joukosta ELYjen
vastauksia, joissa toistuvat samat ongelmat:
ELY-keskukset rikkovat liito-oravametsien metsänkäyttöilmoituksiin vastatessaan järjestelmällisesti lukuisia luonnonsuojelu- ja hallintolain säännöksiä tai myötävaikuttavat niiden rikkomiseen. Näitä säännöksiä ovat velvoite tähdätä luonnonsuojelussa luonnonvaraisten eliölajien suotuisan suojelutason saavuttamiseen, velvoite edistää ja valvoa luonnonsuojelulain ja EU-säännösten noudattamista, direktiivilajien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen heikentämis- ja hävittämiskielto, velvoite käyttää viranomaisen toimivaltaa vain lain mukaisiin tarkoituksiin, velvoite toimia huolellisesti ja objektiivisesti perusteltavalla tavalla sekä käyttää tutkimustietoa sekä kielto häiritä lintujen pesintää.
Kaikkein vakavin yksittäinen ongelmia ELYjen toiminnassa on systemaattinen
liito-oravan elinympäristövaatimuksia ja
hakkuiden vaikutuksia koskevan tieteellisen tiedon
sivuuttaminen.
ELY edellyttävät hakkuista vastaavilta refleksinomaisesti
maastokäyntiä ja ”liito-oravatilanteen selvittämistä” tavalla,
joka heijastelee haluttomuutta ja kyvyttömyyttä tehdä
väistämättömiä päätelmiä jo aiemmista havainnoista. Nämä
olisivat yleensä täysin riittävä peruste hakkuiden
rajoittamiselle tai kieltämiselle. Pahimmillaan
hakkuista hyötyvien mitään-ei-löytynyt-selvitysten
katsotaan tekevän tyhjiksi aiemmatkin havainnot (Pirkanmaan
ELY).
ELYt tulkitsevat tuoreiden liito-oravahavaintojen
puuttumisen usein virheellisesti siten, että LLP:n
olemassaolo on muuttunut epävarmaksi, ja tällöin
ne noudattavat mihinkään perustumatonta hiukan-suojelun
periaatetta: hakkuita rajoitetaan ‒ mutta tavalla, joka ei
missään nimessä riittäisi turvaamaan LLP:n ekologista
toiminnallisuutta.
ELYt mainitsevat rutiininomaisesti, että vastuu LLP:n
heikentämis- ja hävittämiskiellon noudattamisesta on
maanomistajalla ja hakkuista vastaavalla, mutta ne antavat
neuvoja, jotka johtavat merkittävällä
todennäköisyydellä luonnonsuojelurikokseen.
ELYt eivät tee parastaan eivätkä käytä kaikkia keinojaan.
On erittäin harvinaista, että ne edes mainitsevat lain
suoman valtansa kieltää luonnonsuojelulain vastaiset hakkuut.
Harva ELY mainitsee myöskään jälkikäteisten tarkastusten
mahdollisuuden.
On loogisesti väistämätön päätelmä, että ELYillä on
julkilausumattomia tavoitteita, joita ei voida johtaa
luonnonsuojelulaista.
Raportti on tarkoitettu luettavaksi yhdessä KeSLo ry:n muistion Liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen suojelun juridinen ja biologinen perusta (pdf, 14 sivua) kanssa.
Keskisen Suomen liito-oravayhdistyksen
julkaiseman raportin Viranomainen, joka ei osaa sanoa ei –
ELY-keskukset liito-oravan "tiukan suojelun" toteuttajina
on laatinut yhdistyksen puheenjohtaja Sami Yli-Karjanmaa
Vuokon luonnonsuojelusäätiöltä saamallaan apurahalla.
Raportissa esitetyt näkemykset ovat kirjoittajan.